VZDĚLÁNÍ – MÁ BUDOUCNOST

datová schránka: 3z4wwnj
red@gymhlinsko.cz

aKTIVITY 2023/2024

Mediální olympiáda v Ostravě – 2. místo týmu naší školy Athene v celostátním kole

26.3. a 27.3. 2024 – čtěte v sekci novinky

Exkurze do Itálie – Dějiny v kostce

květen 2023 čtěte v sekci Novinky

Jáchym Krampera

nejlepší v republice čtěte v sekci Novinky

Úspěch v soutěži TECHNOhrátek

Přednáška Terarijní živočichové 24. října 2022

čtěte v sekci Novinky

První Stolpersteiny v Hlinsku

o prvních kamenech zmizelých více v sekci Novinky

www.ahp.cz/videos/392022-kameny-zmizelych-v-hlinsku/

HLINECKÉ GYMNÁZIUM VSTOUPILO DO NOVÉHO ŠKOLNÍHO ROKU AKTIVNĚ

více v sekci Novinky

ARTSY FARTSY MAJÁLES 27. 6. 2022

Exkurze a další akce v rámci projektových dnů 20. 6. – 29. 6. 2022

Krajské kolo soutěže EuropaSecura 25. 5. 2022

Pokračujeme v tradičních akcích

Úspěchy v soutěži Matematický klokan a dalších

On-line konference ZLOČINY KOMUNISMU

a další čtěte v sekci Novinky

Turnaj v piškvorkách 2022

www.ahp.cz/videos/212022-piskvorkovy-turnaj-v-hlinsku/

Sázíme stromy

www.ahp.cz/videos/192022-uhel-pohledu-novy-ovocny-sad-v-hlinsku/

O Dnech prevence

Artsy Fartsy 2021

Výzvy

Program Průša pro školy

Gymnázium K. V. Raise a SOU, Hlinsko se přes pokračující koronavirovou pandemii v prvním pololetí školního roku zapojilo  projektem Sluneční soustava do programu Průša pro školy, jehož cílem je rozšířit 3D tisk jako běžnou součást výuky na všech stupních škol. (více v sekci Novinky)

proskoly.prusa3d.cz/projekty/

Spolupráce s Global Education Initiative z. s.

ORNITA opět na gymnáziu

Den latiny na FF UK

Na naší škole proběhlo 24. zasedání Valného shromáždění Sítě přidružených škol UNESCO v ČR ve dnech 24. a 25. září 2018.

www.ahp.cz/videos/24-zasedani-valneho-shromazdeni-site-pridruzenych-skol-unesco-v-ceske-republice/

chrudimsky.denik.cz/zpravy_region/v-hlinsku-se-konalo-valne-shromazdeni-site-pridruzenych-skol-unesco-20180929.html

Gymnázium Fakultní školou Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého v Olomouci

Přírodovědecká fakulta zve každoročně ředitele fakultních škol. O tom, jak zlepšit a zintenzivnit vzájemnou spolupráci diskutují zástupci vedení fakulty a fakultních škol.

www.prf.upol.cz/nc/zprava/clanek/prirodovedecka-fakulta-pozvala-reditele-fakultnich-skol/

www.prf.upol.cz/skupiny/verejnosti/fakultni-skoly/

www.ahp.cz/videos/gymnazium-fakultni-skola/

Novinky

Vynikající znalosti ve fyzice prokázala studentka třídy 4. A Lenka Hromádková, která po prvním místě v okresním kole získala i první místo v krajském kole fyzikální olympiády, kategorie E. Tato kategorie pro žáky 9. tříd ZŠ a odpovídající ročníky SŠ nemá celostátní kolo.

Fyzikální olympiády se zúčastili i žáci třídy 3. A a také byli úspěšní:  první místo v okresním kole kategorie F obsadil Martin Schreier a druhé místo získal Ondřej Dvořák. Toto kolo není dále postupové.

Všem třem žákům blahopřejeme a těšíme se na další jejich úspěchy.

ITÁLIE – DĚJINY V KOSTCE

Ve středu 10. 5. 2023 se skupina 43 studentů ze tříd 7. A, 6. A, 3. C a 2. C pod vedením profesorek L. Krupičkové a E. Vokáčové vypravila na poznávací zájezd do Itálie. Jeho cílem bylo navštívit v rámci projektu Dějiny v kostce ostrov Capri, Neapol, Vesuv, Pompeje, Řím a Florencii.

Po dlouhé cestě autobusem jsme ve čtvrtek časně ráno dorazili do neapolského přístavu a odtud se trajektem přeplavili na ostrov Capri. Zubačkou jsme z přístavu Marina Grande vystoupali do hlavního města Capri, které jsme si pod vedením průvodkyně paní Dvořákové prohlédli. Poté nás místní doprava převezla do blízkého výše položeného městečka Anacapri. Výhled na moře byl úchvatný, stejně jako pohled na kvetoucí zahrady. Při pěší cestě zpět do přístavu jsme zdolali téměř 600 schodů. Trajektem a následně autobusem jsme přejeli do malého hotelu a zde se ubytovali.

Druhý den jsme se brzy ráno vypravili do dalšího cíle našeho putování. První skupina 18 žáků společně s p. Krupičkovou vystoupila z autobusu v přístavu a vydala se na prohlídku historického centra Neapole. Druhou skupinu 25 žáků s průvodkyní a p. Vokáčovou odvezl autobus pod Vesuv – jednu z činných sopek Evropy. Po namáhavém výstupu na vrchol jsme konečně pohlédli na dno kráteru sopky. Při výstupu nám počasí přálo, ale když jsme obešli kráter, začalo drobně pršet, takže sestup jsme již absolvovali s deštníky nad hlavou. To nám ovšem náladu nezkazilo. Vždyť jsme odcházeli od „brány do pekel“. Cestou zpět jsme se zastavili na farmě, kde jsme ochutnali místní produkty: citrony obřích rozměrů a čokolády a citronádu z nich vyrobené. Potom nás autobus odvezl k jedinečnému archeologickému nalezišti v blízkých Pompejích, které v roce 79 erupce Vesuvu zasypala vrstvou pemzy a popela.  První skupina dorazila po menších peripetiích vlakem z Neapole. Opět v plném počtu jsme procházeli sítí pravoúhlých ulic Pompejí, prohlédli si zachované fórum a mnoho dalších budov odkrytých při vykopávkách. Představovali jsme si, jak krásné asi toto město bylo, než jej zalila žhavá láva. Z Pompejí jsme odjeli do hotelu v blízkosti Říma.

V sobotu 13. 5. jsme se metrem přepravili do centra Říma, kde jsme pod vedením průvodkyně navštívili nejkrásnější památky: Španělské schody, Pantheon (nejlépe zachovanou antickou budovu v Římě), Colosseum (největší amfiteátr z dob Římské říše), Konstantinův oblouk, náměstí Piazza Navona a další. Výhled na překrásná místa kazilo pouze deštivé počasí, ale i přes spoustu deštníků jsme mohli obdivovat stavitelské úmění Římanů. Vpodvečer jsme dorazili do Vatikánu, kde jsme shlédli Andělský hrad, Svatopetrské náměstí a nakonec chrám sv. Petra, který na mnohé z nás zapůsobil nejvíce. Večerní procházku jsme zakončili u fontány di Trevi. Unaveni po dlouhém dni jsme se vrátili do hotelu.

V neděli nás čekal poslední den – návštěva Florencie. Paní průvodkyně nás provedla centrem krásného města. Prošli jsme Michelangelovo náměstí, most zlatníků Ponte Vecchio, náměstí Piazza della Signoria – zde jsme si prohlédli repliku Michelangeova Davida a sochy dalších umělců. Někteří studenti samostatně navštívili i Galerii Uffizi, kde je umístěna největší kolekce italského renesančního malířství. Stejně jako v Římě i zde jsme ochutnali vynikající zmrzlinu, italskou pizzu a další speciality.

Ve Florencii jsme zakončili svoji cestu po italských památkách. Domů jsme se vrátili v pondělí před polednem. Všichni jsme si přivezli mnoho nových poznatků, zážitků a dojmů. Na déšť, který nás v některých dnech provázel, budeme brzy vzpomínat s úsměvem. Věřím, že i v dalších letech budou moci naši studenti absolvovat exkurze alespoň z části tak hezké, jako byla tato.

Zapsala Eliška Vokáčová

Nejlepší v republice

10.05.2023 07:36

Jáchym Krampera, žák třídy 8.A, se zúčastnil celostátního kola olympiády v ruském jazyce. Organizátorem byla VŠE Praha. V soutěži se potkali vítězové krajských kol. Jáchym reprezentoval opravdu excelentně a v těžké konkurenci získal  1. místo.     Gratulujeme ke skvělému umístění a děkujeme za reprezentaci naší školy a Pardubického kraje.

Projekt TECHNOhrátky si klade nelehký cíl – podpořit studium technických a odborných profesí v Pardubickém kraji. Svůj podíl na realizaci tohoto projektu Gymnázium K. V. Raise a SOU, Hlinsko prezentovalo veřejnosti již 1. června loňského roku. V tento den měli totiž žáci zapojených základních škol možnost si v nových prostorách SOU vyzkoušet výrobu másla, stloukání dřevěných krabiček, zapojování elektrických obvodů nebo práci s vrtačkou. To vše jim mělo ukázat, že studium odborných profesí má smysl a může být tou správnou volbou pro budoucí středoškoláky.

Definitivní tečku za jubilejním desátým ročníkem tohoto projektu jsme ale napsali až letos, a to 1. března, kdy se v sále Jana Kašpara budovy Krajského úřadu Pardubice uskutečnilo slavnostní vyhlášení výsledků dlouhodobých soutěží.

Do soutěže „Představ svou školu“ se zapojilo hned pět žáků studijních oborů truhlář a elektrikář. Prostřednictvím svých chytrých mobilních telefonů natočili krátká videa, která – jak už název napovídá – představila SOU Hlinsko. V průvodních informacích figurovala jedna stěžejní instrukce – „fantazii se meze nekladou“. V duchu tohoto motta se nesla i tvorba videí. Díky tomu vznikly mimořádně zajímavé „filmové“ počiny, které jsme hrdě přihlásili do soutěže.

Na stupně vítězů se nakonec v silné konkurenci probojovalo společné video dvou žáků druhého ročníku oboru truhlář – Adriana Doudy a Daniela Gregora. Na slavnostním vyhlášení za doprovodu pyšných rodičů a zástupců školy převzali hodnotné ceny. Předávání ocenění se účastnili zástupci regionálních firem, profesních organizací a představitelé Pardubického kraje, včetně Miroslava Krčila, radního Pardubického kraje a hlineckého starosty, který chlapcům poděkoval za mimořádně příkladnou reprezentaci hlineckého učiliště.

RNDr. Jiří Kos

třídní učitel

Exkurze F

01.03.2023 14:06

Dne 23. února 2023 se žáci třídy 3.C v rámci laboratorních cvičení z fyziky zúčastnili pod vedením paní profesorky Elišky Vokáčové exkurze do provozu firmy GALVOS Hlinsko. Společnost se zabývá povrchovými úpravami kovových výrobků, zejména pak galvanickým zinkováním. Návštěva prostor galvanovny tak studentům vhodně dokreslila představu o využití fyzikálních poznatků v technické praxi.

RNDr. Jiří Kos

TUTANCHAMON + ANTHROPOS

26.01.2023 09:16

Dne 4. ledna 2023 se uskutečnila historická exkurze do Brna. Exkurze se zúčastnilo celkem 44 žáků 1.C, 5.A a 6.A. Studenti nejprve navštívili jediné muzeum ve střední Evropě specializované na evoluci člověka – ANTHROPOS. Zde s paní průvodkyní prošli celý evoluční vývoj a dozvěděli se i zajímavosti o mladopaleolitických společenstvích žijících na Moravě. Zájemci si mohli rovněž zajít na výstavu ŠPERKY A OZDOBY, kde byla vystavena i originální věstonická venuše.

Poté se studenti přesunuli na brněnské výstaviště, kde si prohlédli skvostnou výstavu TUTANCHAMON, jež byla otevřena u příležitosti stého výročí objevení hrobky tohoto legendárního faraona v roce 1922 Howardem Carterem. Studenti obdivovali dokonalé repliky těch nejdůležitějších předmětů, sarkofágů, schrán apod., které byly ve skalním hrobu nalezeny.

Závěr exkurze jsme strávili v  historickém centru Brna. Dopravu poskytla firma Autobusová doprava Seifert. Pedagogický dozor zajišťovali Lenka Krupičková a Mgr. Diana Mücksteinová, Mgr. Aneta Petrlíková a Mgr. Marián Solčanský.

Exkurze F

16.01.2023 14:09
Dne 10. ledna navštívili žáci třídy 4. A v rámci přírodovědných praktik Rozvodnu ČEZ Hlinsko. Zde se seznámili s historií a provozem rozvodny, prohlédli si řídící místnost a obdivovali obří transformátory. Exkurze vhodně doplnila teoretické znalosti z fyziky.
Zapsala Mgr. Eliška Vokáčová

28. 11. se uskutečnilo celostátní finále Logické olympiády, do kterého postoupil student Jáchym Krampera ze třídy 8. A. Finále se konalo v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky pod záštitou předsedkyně sněmovny Markéty Pekarové Adamové. Jáchym se umístil v první polovině z 65 účastníků. Z Prahy si odvezl pěkné zážitky nejen ze soutěže, ale i ze sněmovny. Gratulujeme k výbornému výsledku.

PŘEDNÁŠKA  - 17. LISTOPAD A CO MU PŘEDCHÁZELO

V pátek 24. listopadu se na naší škole uskutečnila přednáška Martina Mejstříka, jednoho ze studentských vůdců sametové revoluce. V tříhodinovém bloku se studenti  seznámili s životním příběhem Martina Mejstříka, s děním, které předcházelo 17. listopadu. Vyslechli si osobní vzpomínky na osudný den, kterým začal pád totality v Československu. Na závěr s panem Mejstříkem diskutovali o následném polistopadovém vývoji.

Terarijní živočichové

31.10.2022 08:15

V pondělí 24.10. proběhla na naší škole už potřetí přednáška chovatele Tomáše Vodičky na téma Terarijní živočichové. Každá třída zde strávila jednu vyučovací hodinu. Zvířata jsme si mohli zblízka prohlédnout, nejedovaté i pohladit. Dozvěděli jsme se zajímavé informace o chovu a způsobu života hroznýše královského, užovky červené, zmije rohaté, chřestýšovce cejlonského, agamy vousaté, sklípkana Porterova, želvy uhlířské i ježka bělobřichého.